Prateritum & Perfekt (Di'li & Geçmiş Zaman)

31 Ocak 2013 Perşembe
Türkcede kitap okudum, sinemaya gittik,onlar geldi, ögretmen ödev verdi. Gibi cümleler di"li gecmis zamanda kurulmus cümlelerdir.



Genel olarak mis"li gecmis zaman haricindeki tüm gecmis zamanlardir. Önceki derslerde anlatilan Präsens (simdiki zaman), Perfekt (-dili gecmis zaman 1) gibi fiilin köküne bazi takilar eklenerek olusur. Simdi bunlara öncelikle düzenli fiiller icin Prateritum a bakalim.
* Simdi Bakalim Prateritum Sein ve Haben Filleri nasil bir degisim gösteriyorlar.
Öncelikle Perfekt örneklerle bir tekrarliyalim.
- Ich bin zu Hause gewesen / Ben evdeydim.
- Er ist nicht hier gewesen. / O evde degildi.
- Wir sind gestern dort gewesen. / Biz dün ordaydik
* Simdide bu cümleri Prateritum da yapalim.
a) Sein fiili War olur
- Ich war Zu Hause. / Ben evdeydim.
- Er war nicht hier / O evde degildi.
- Wir waren gestern dort. / Biz dün ordaydik
* Fiilin cekimlerini war (sein) a göre görelim.
Ich war
Du warst
Er, sie, es war
Wir waren
Ihr wart
Sie waren
a) Haben fiili Hatte olur
Perfekte ne yapiyorduk Preteitum da nasil degisiyor ona bakalim Örnegin;
Perfekte- Ich habe ein Auto gehabt. / Bir bir arabam vardi.
Preteitum- Ich hatte ein Auto / Bir bir arabam vardi.
Perfekte- Sie hat damals kein Haus gehabt. / Onun ozamanlar evi yoktu.
Preteitum- Sie hatte damals kein haus. / Onun ozamanlar evi yoktu.
Perfekte- Wir haben 4 Kinder gehabt. / 4 tane cocugumuz vardi.
Preteitum- Wir hatten 4 Kinder. / 4 tane cocugumuz vardi.
* Fiilin cekimlerini hatte (haben) a göre görelim.
Ich hatte
Du hattest
Er,sie,es hatte
Wir hatten
Ihr hattet
Sie hatten
Örnekler;
Perfekte- Wir haben Ferien gehabt. / Kutlamamiz vardi.
Preteitum- Wir hatten Freien. / Kutlamamiz vardi.
Perfekte- Ich und meine Mutter haben eine Katze gehabt. / Anemle benim bir kedimiz vardi.
Preteitum- Ich und meine Mutter hatten eine Katze./ Anemle benim bir kedimiz vardi..
Perfekte- Das Kind ist heute nicht in der Schule gewesen. / Cocuk bugün okulda degildi.
Preteitum- Das Kind war heute nicht in der Schule. / Cocuk bugün okulda degildi.
* Simdiye kadar gördügümüz zamanlarda Sein ve Habe Fillerini kullanarak örnek verelim ve degisimleri kuralim.
Präsens(simdiki zaman)- Ich habe viel Geld / Benim cok param var.
Perfekte(-dili gecmis zaman 1)- Ich habe viel Geld gehabt. /Benim cok param vardi.
Preteitum- (-dili gecmis zaman 2)- ich hatte vile Geld. /Benim cok param vardi.
Präsens(simdiki zaman)- Ich bin in der Schule / Ben Okulayim-.
Perfekte(-dili gecmis zaman 1)- Ich bin in der Schule gewesen. /Ben Okulaydim
Preteitum- (-dili gecmis zaman 2)- ich war in der Shule /Ben Okulaydim..
* Simdide düzenli ve düzensiz fillerde Preteritumda fiillerin sonuna hangi takilar geliyor ona bakalim.
a) Düzenli cekilen Fiiller :
- Ich _(e)te
- Du_(e)test
- Er, sie, es _(e)te
- Wir _(e)ten
- Ihr _(e)tet
- Sie/sie _(e)ten
Bu nedemek oluyor ve nasil kullaniliyor on bakalim.
Özne
Prasens(spielen/Oynamak)
Prateritum
ich spiel e / Oynuyorum spiel te / Oynadim
du spiel st spiel test
er/sie/es spiel t spiel te
wir spiel en spiel ten
ihr spiel t spiel tet
sie spiel en spiel ten
Sie spiel en spiel ten
a) Düzensiz cekilen Fiiller :
- Ich _takiyok
- Du_st
- Er, sie, es_takiyok
- Wir _en
- Ihr _(e)t
- Sie/sie _en
Önemli: Düzensiz Filleride filin yapisi cok degisir. Genelde bu tür cümleleri kurarken Perfekt kullanarak kolaylastirabiliriz.
Özne
Prateritum (Sehen/Görmek)
Singen( sarki söylemek)
ich sah/ Gördüm sang
du sahst sangst
er/sie/es sah sang
wir Sahen sangen
ihr Saht sangt
sie Sahen sangen
Sie
Sahen
sangen
Günlük hayatta en cok kullanilan düzensiz fiilerin Preteritunda cekimlerini görelim.
td height="19" width="17%">durfte
Fiil

ICH
Fiil

ICH
bitten dilemek bat müssen zorunluluk müsste
bringen getirmek brachte schlafen uyumak schlief
dürfen yapabilmek

schreiben
yazmak
schrieb
essen
yemek
ass
schwimmen
yüzmek
schwamm
fahren
sürmek
fuhr
sehen
görmek
sah
fliegen
ucmak
flag
singen
sarki söylemek
sang
geben
vermek
gab
sitzen
oturmak
sass
heisen
isim
heiss
sollen
zorunluluk
solte
kommen
gelmek
kam
sprachen
konusmak
sprach
können
yapabilmek
konnte
stehen
ayakta durmak
stand
laufen
kosmak
lief
streiten
tartismak
stritt
lesen
okumak
las
trinken
icmek
trank
waschen
yikamak
wusch
vergessen
unutmak
vergass
wollen
istek
wollte

Örnekler;
- Preteitum_ Meine Mutter wusch gestern meine Wäche / Annem dün benim camasirlarimi yikadi.
- Perfekte_Meine Mutter hat gestern meine Wäche gewaschen./ Annem dün benim camasirlarimi yikadi.
- Preteitum_ Ich scrieb ihm einen Brief / Ona bir mektup yazdim.
- Perfekte_Ich habe ihm einen Brief gescreiben./ Ona bir mektup yazdim.
- Preteitum_ Er schichte mir ein Paket. / O bana bir paket göndermisti.
- Perfekte_Er hat mir ein Paket geschickt. / O bana bir paket göndermisti.

0 yorum:

Yorum Gönder

 
 
 

...

Merak ettikleriniz vardır belki

Saç modelleri ve bakımı hakkında