Das Reflexive Verb - dönüşlü fiiller

1 Şubat 2013 Cuma
Fiilin baslangicinda eger sich eki bulunuyorsa bu fiil dönüslü fiildir. Örnegin sich wachen, yikamak gibi. Bu konuda örnekler vererek dönüslü fiili, ( Das Reflexive Verb ) konusunu inceleyelim

reklam
sich waschen
kendini yikamak
sich anziehen
giyinmek
sich wundern
hayret etmek
sich schämen
utanmak
sich freuen
sevinmek
sich fürchten
korkmak
sich ausziehen
soyunmak
sich beeilen
acele etmek
sich verstcken
saklamak



* Durum Öznesine göre yani sahis zamirlerine göre degisiyor. Bunlara bakalim isterseniz.
ich
mich


du
dich


er,sie,es
sich


wir
uns


ihr
euch


sie /Sie
sich



- Er zieht sich aus / O üstünü cikariyor.
- Ich ziete mich an. / Üstümü giyiniyorum.
- Ali zieht sich aus. / Ali üstünü cikariyor.

-Meine Mutter freut sich, denn sie hat heute Geburtstag. / Annem bugün dogumgünü oldugundan cok sevincli.

- Wir fürchten uns, denn es ist sehr dunke. / Cok karanlik oldugundan korkuyoruz.
- Sie schämen sich, denn sie haben gelogen(lügen). / Yalan söylediklerinden utaniyorlar.
- Wir müssen uns beeilen,denn wir haben keine zeit. / Zamanimiz olmadigindan acele etmeliyiz

- Sie kann ohne hilfe sich nicht anzihen, denn sie ist noch klein. / Daha kücük oldugundan yardimsiz giyinemiyor.
- Sie kann ohne seine Mutter sich nicht waschen. / O annesi olmadan yikanamiyor.

* soru cümlelerine bakalim:

- Ziehst du dich an?(+) / Giyiniyormusun?
- Ja, ich ziehe mich an. / Evet, giyiniyorum.
- Nein, ich ziehe mich nicht an. /Hayir, giyinmiyorum..

- Ziehst du dich nicht an? (-) Giyinmiyormusun?
- Doch, ich ziehe mich an. / Bilakis,giyiniyorum.

- Hast du dich angezogen? / Giyindinmi?
- Ja, ich habe mich angezogen. / Evet, giyindim.
- Nein, ich habe mich nicht angezogen. / Hayir, giyinmedim

- Wer hat sich ausgezigen. / Kim Soyundu
- Sie hat sich ausgezogen. / O soyundu.

-Wo hast du dich gewaschen? / Nerede yikandin?
- Ich habe mich im Bad gewaschen. / Banyoda yikadim.

- Wo hat er sich ausgezogen. / O nerede soyundu.
- Er hat sich im Schlafzimmer ausgezogen. / O yatak odasinda soyundu.

- Ich möchte mich nicht waschen. / Kendimi yikamak istemiyorum.
- Ich möchte mich vorstellen. / Kendimi taktim etmek istiyorum. Kendimi taktim edeyim.

- Müssen wir uns beeilen. / Acele etmelimiyiz.
- Ja, müssen wir uns beeilen. / Evet acele etmeliyiz.
Dönüslü fillerde özne ile nesne ayni sahsi temsil eder.
Örnegin:
- Ich schäme mich / Utaniyorum

* sich / kendine, kendilerini, birbirine, birilerini

Reflexivpronomen

Personal-
pronomen
Reflexivpronomen
Akkusativ
Dativ
ich
mich
mir
du
dich
dir
er/sie/es
sich
sich
wir
uns
uns
ihr
euch
euch
sie
sich
sich

 

Typische reflexive Verben (Reflexivpronomen im Akkusativ)

Örnek fiiller :

  • sich beeilen / Acele etmek
  • sich freuen / Sevinmek, memnun olmak
  • sich erholen / Dinlenmek, iyilesmek
  • sich bewerben / Basvurmak
  • sich schämen / Utanmak
  • sich erkälten / Üsütmek, soguk almak
  • sich auskennen / Bilgi sahibi olmak, yol iz bilmek
  • sich entschließen / Karar vermek
  • sich gedulden / Sabretmek
  • sich sehnen / Hasret cekmek
  • sich verirren / Kaybolmak
  • sich trauen / Cesaret etmek, Kaldirmak
  • sich wundern / Hayret etmek
  • sich verbeugen / Selam vermek, egilmek
Simdide yukaridaki dabloda verdigimiz sahis zamirlerinin dönüslü fiillerde ki cekimlerine ve nasil kullanildiklarina örnekler verelim.
  • ich schäme mich
  • du schämst dich
  • er, sie, es schämt sich
  • wir schämen uns
  • ihr schämt euch
  • sie schämen sich
  • Sie schämen sich
  • Gelecek zaman cümle kurulumlari....
  • ich werde mich ..........schämem
  • du werst dich ..........schämem
  • er, sie, es wird sich ..........schämem
  • wir werden uns ..........schämem
  • ihr werdet euch ..........schämem
  • sie werden sich ..........schämem
  • Sie werden sich ..........schämem
Örnek Cümleler:

- Ich kämme mich vor dem Spiegel.
- Aynanin önünde taraniyorum.
- Kannst du dich jeden Tag einkaufen?
- Hergün alisveris yapabilirmisin
- Werden wir uns in dem Schlafzimmer schlafen können?
- Yatak odasinda uyuyabilecekmiyiz.
- Kannst du dich in der Arbeit krank stellen?
- Kendine iste hasta gibi yapabilirmisin

1 yorum:

Unknown dedi ki...

Aciklamalarinizda cok fazla hata var. Bu sayfayi derhal kapatin. Ya da en bastan ögrenin.

Yorum Gönder

 
 
 

...

Merak ettikleriniz vardır belki

Saç modelleri ve bakımı hakkında